Lättläst English

Lättläst startsida

Institutet för Framtidsstudier
forskar om framtiden.
Institutet ska skapa debatt i samhället
om de hot och möjligheter
som finns i framtiden.

På Institutet forskar vi
om samhället idag och i framtiden.
Vi tittar till exempel på
hur många som föds,
var vi bor
och vad vi arbetar med.
Att forska om framtiden
gör att det blir lättare
att bestämma om framtiden.

Resultatet av forskningen
redovisas på olika sätt.
Ett sätt att redovisa resultat är
på konferenser som kallas Framtidsfokus.
Framtidsfokus är gratis men man måste
anmäla sig i förväg.

Ett annat sätt är att ge ut
en bok eller rapport.
Institutet ger ut egna rapporter i en serie
som heter Framtidens samhälle.
Ibland skriver forskarna i någon tidning
om sina resultat.

Institutet ger ut en tidning
som heter Framtider.
Den kommer ut 4 gånger varje år.
I tidningen skriver forskare och experter
om ett aktuellt ämne.
Ämnena kan till exempel
vara hälsa och miljö.
Ibland kommer tidningen ut på engelska.

Läs mer om hur man kan forska om framtiden

Upp

Skriv ut
  • Kalendarium